Prof. Dr. Mehmet Ali Gülpınar
GENEL BİLGİ
“Tıp Eğitiminde Program Tasarımının Temelleri” dersi, yaşantısal öğrenme modelinin ilkelerinden hareketle, eğitim ve eğitim programlarına ilişkin teoriler ile öğrencilerin eğitim deneyimleri karşı karşıya getirilerek, bu karşılaşmanın oluşturacağı yapıcı ve meydan okuyucu ortam üzerinden yürütülmeye çalışılır. Öğrencilerin eğitimle ile ilgili kendi yaşantıları üzerinden başlayan bu süreçte, öğrenciler eğitim programı tasarımı ile ilgili teorileri tartışır, yeni deneyimler oluşturur ve bu deneyimler ışığında konu ile ilgili bilgi ve yaşantılarını eleştirel bir şekilde gözden geçirerek ve yeniden yapılandırarak hem kendisinin hem de akranlarının performanslarını değerlendirir. Bu amaçla derste öğretim üyesi ve öğrenci sunumları, örnek olgular/kritik durumlar ve belirli problemler üzerinde yürütülecek tartışmalar, uygulamalar ve değerlendirme/ refleksiyon oturumları gibi farklı öğrenme yöntem ve teknikleri kullanılır.
PROGRAM ÇIKTILARI
1. Eğitim ve eğitim/ öğretim programı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri yorumlama, eğitim/ öğretim programının felsefi, psikolojik ve sosyokültürel vs. temellerini kavrama
2. Eğitim/ öğretim programları ile ilgili yaklaşımları ve modelleri birbirleri ile karşılaştırma, bu modelleri farklı ölçütler kullanarak değerlendirme
3. Eğitim/ öğretim programı tasarımının aşamalarını yorumlama, bu aşamaları birbirleri ile ilişkilendirme ve aşamalarla ilgili uygulamalar yapma
4. Genelde sağlık, daha özel de tıp eğitiminin ana sorunlarını ve değişim yönelimlerini değerlendirme,
5. Dünyadaki ve ülkemizdeki farklı tıp/sağlık eğitimi (mezuniyet öncesi, uzmanlık/ lisansüstü eğitim, eğitici eğitimi, sürekli mesleki gelişim) programlarını değerlendirme, belirli bir dönemle ilgili farklı tıp/sağlık eğitimi programlarını birbirleri ile karşılaştırma,
6. Eğitim ve eğitimde değişim ve uygulama süreçlerinin yönetimi ile ilgili yaklaşımları ve modelleri açıklama, değişim ve uygulama sürecini analiz etme.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME
Genel olarak öğrenme süreci ve değerlendirme süreci beraber götürülmeye çalışılır. Öğrencilerin performansları üzerinden hem süreç hem de sonuç değerlendirme yapılır. Performansa dayalı değerlendirme sırasında 3 ana ölçüt dikkate alınır:
1. Konuyla ilgili temel bilgi ve becerilerin derinlemesine anlaşılması ve entegrasyonu
2. Bu bilgi ve becerilerin farklı durumlara/ farklı problemlerin çözümünde uygulanması
3. Süreç ve sonuçlarla ilgili metabilişsel/ reflektif beceriler
Bu genel ölçütler çerçevesinde, katılımcının bu programdaki akademik başarısı şu şekilde değerlendirilir:
1. Ara sınav/değerlendirme: Modifiye yazılı sınav (% 60) ve bireysel TBL oturum performanslarının değerlendirilmesi (% 40)
2. Yarıyıl sonu sınav/değerlendirme: Belirlenen problem alanları doğrultusunda yazılan makalelerin değerlendirilmesi
Prof. Dr. Mehmet Ali Gülpınar
GENEL BİLGİ
“Tıp Eğitiminde Program Tasarımının Temelleri”nin devamı niteliğinde olan bu program uygulamalı bir derstir. Bu ders öncesinde/sırasında katılımcıların “Öğrenme ve Öğretmeye Giriş”, Tıp Eğitiminde Program Tasarımının Temelleri”, “Tıp Eğitiminde Ölçme-Değerlendirme” ve “Eğitim Programı Değerlendirme” derslerini almış veya alıyor olmaları beklenir. Bu dersle katılımcıların, yukarıda sıralanan derslerde kazanılan bilgi ve becerileri kullanarak mezuniyet öncesi, mezuniyet sonrası veya sürekli mesleki gelişime yönelik bir eğitim programı tasarımının çerçevesini planlamaları amaçlanır.
ÖĞRENİM HEDEFLERİ
· Öğrenme, ölçme-değerlendirme, program geliştirme ve değerlendirme ile ilgili kavram, ilke ve yaklaşımların temel veya klinik farklı öğrenim durumlarına uygulanması
· Seçilen bir program tasarımı modeline göre, bir eğitim programının tüm bileşenleriyle birlikte ana çerçevesinin oluşturulması/planlanması
· Planlanan eğitim programının eleştirel olarak değerlendirilmesi
Öğrenim Yöntemi: Bireysel çalışma ve danışmanlık, katılımcı sunumu, atölye çalışması, refleksiyon oturumu
Ölçme değerlendirme: Ürünler/raporlar üzerinden bireysel, akran ve eğitici değerlendirmeleri
Dersin Koordinasyonundan Sorumlu Öğretim Üyesi: Dr. Özlem SARIKAYA
Dersin Öğretim Üyeleri: Dr. Özlem SARIKAYA, Dr. Can ERZİK
Genel bilgi
“Tıp Eğitiminde Ölçme Değerlendirme” dersi doktora programı zorunlu dersler arasında yer alır. Yaklaşık yarısı uygulamalardan oluşan bu dersle doktora öğrencilerinin, ölçme ve değerlendirme (assessment) ile ilgili teorik bilgileri kavrayarak ve kullanarak sağlık alanın/ tıp eğitiminin farklı düzeylerinde kullanılan ölçme değerlendirme sistemlerini değerlendirebilmeleri, farklı eğitim programları için savunulabilir ve uygulanabilir ölçme değerlendirme sistemlerini tasarlayabilmeleri ve tasarlanan sistem içindeki bir ölçme değerlendirme stateji ve yöntemi ile uyumlu ölçüm gereçlerini seçebilmeleri amaçlanır.
Bu derste doktora öğrencilerinin kendi yaşantılarından yola çıkarak ölçme değerlendirme ile ilgili teorileri tartışması, özgün tasarım önerileri geliştirmesi ve bunları eleştirel değerlendirebilmesi amacıyla programda öğretim üyesi ve öğrenci sunumları, örnek olgular ve problemler üzerinde yürütülecek tartışmalar, uygulamalar ve değerlendirme/ refleksiyon oturumları gibi farklı öğrenme yöntem ve teknikleri kullanılması planlanmaktadır.
Öğrenim hedefleri
- Ölçme değerlendirme ile ilgili tanımları anlama/ açıklama, temel kavram ve ilkeleri yorumlama
- Ölçme değerlendirme gereçlerinin psikometrik özelliklerini kavrama ve değerlendirme
- Ölçme değerlendirme ile ilgili farklı yaklaşımları, değerlendirme türlerini ve modellerini sınıflandırma; avantaj ve dezavantajlarını tartışma
- Farklı değerlendirme alanları ile bu alanların değerlendirilmesine yönelik yöntemleri karşılaştırma
- Ölçme değerlendirme sisteminin tasarım sürecini ilke ve aşamaları ile birlikte açıklama ve analiz etme, bu aşamaları birbirleri ile ilişkilendirme ve aşamalarla ilgili uygulamalar yapma
- Genelde sağlık, özelde tıp eğitiminde kurumsal, ulusal ve uluslararası düzeylerde uygulanan ölçme değerlendirme sistemlerini tüm boyutları ile çok yönlü olarak değerlendirme
- Ölçme değerlendirmenin ilkeleri ile farklı değerlendirme yöntemlerini uygun ve etkin bir şekilde kullanarak sağlık alanın/ tıp eğitiminin farklı kademelerindeki eğitim programlarının yapılarına uygun, savunulabilir ve uygulanabilir bütüncül değerlendirme sistemlerini tasarlama ve tasarlanan bu sistemin güçlü yönlerini ve sınırlıklarını dikkate alarak yürütme
Dersin ölçme değerlendirme yaklaşımı
Genel olarak öğrenme ve değerlendirme süreci beraber ilerler. Performansa dayalı süreç ve sonuç değerlendirme yapılır. Bu amaçla üç temel ölçüt dikkate alınarak bireysel, akran ve eğitici değerlendirmesi gözetilir:
- Konuyla ilgili temel bilgi ve becerilerin bütünlüklü ve derinlemesine kavranması
- Bu bilgi ve becerilerin farklı durumlar ve farklı problemlerin çözümü için uygulanması
- Süreç ve sonuçlarla ilgili metabilişsel/ reflektif becerilerin değerlendirilmesi
Temel Kaynaklar
- S Shannon, G Norman (Ed). Evaluations Methods: A resource handbook. Canada: McMaster University.
- RL Linn, NE Gronlund. Measurement and assessment in teaching. New Jersey: Merrill, Prentice Hall, 2000
- RM Harden, JM Laidlaw. Essential Skills for a Medical Teacher. Churchill Livingstone. Elsevier, 2012
- Zubair Amin, Khoo Hoon Eng. Tıp Eğitimin Temelleri. Çev.Editörleri: Mehmet Yıldırım, Kenan Topal. Nobel Tıp Kitabevleri, 2012
- JA Dent, RM Harden. A Practical Guide for Medical Teacher. Churchill Livingstone. Elsevier, 2009
- Y Carter, N Jackson. Medical Education and Training. Oxford University Press, 2009
- Muhsin Hesapçıoğlu. Öğretim İlke ve Yöntemleri, Beta Yayınları, 1998
- Emin Karp (Editör). Ölçme ve Değerlendirme, Pegem Yayıncılık, 2007.
- Evaluation Methods, McMaster University Program for Educational Development&Program for Faculty Development 1995
- D Ronis. Brain Copatible assessments. CA: Corwin Press, 2007
Prof. Dr. Özlem SARIKAYA
Genel bilgi
Eğitim Programı Değerlendirme” zorunlu dersler arasındadır. Bu ders öncesinde katılımcıların “Öğrenme ve Öğretmeye Giriş”, Tıp Eğitiminde Program Tasarımı”, “Tıp Eğitiminde Ölçme-Değerlendirme” derslerini almış veya alıyor olmaları gerekir. Bu derslerle katılımcıların, yukarıda sıralanan derslerde kazanılan bilgi ve becerileri kullanarak mezuniyet öncesi, mezuniyet sonrası veya sürekli mesleki gelişime yönelik bir eğitim programının değerlendirme modelini tasarlayabilmeleri amaçlanır.
Öğrenim hedefleri
- Eğitim programı, öğrenme ortamları, öğrenme kaynakları ve ölçme-değerlendirme tasarımı gibi bileşenleri dikkate alarak program değerlendirme ile ilgili kavram, ilke ve yaklaşımların, temel veya klinik farklı öğrenim durumlarına uygulanması
- Eğitimle ilgili bu teorik temellerden hareketle, seçilen/ modifiye edilen herhangi bir program tasarımı modeline göre, tüm bileşenleriyle bir eğitim programının ana çerçevesinin oluşturulması
- Geliştirilen bu ana çerçevenin tüm boyutları/ bileşenleri ile çeşitli açılardan eleştirel olarak değerlendirilmesi
Öğrenim Yöntemi
- Takım çalışması
- İnteraktif sunumlar
- Bireysel çalışma ve eğitici–katılımcı değerlendirme oturumları
- Proje-tasarım temelli öğrenme
- Refleksiyon oturumları
Ölçme değerlendirme: Sunum (ara değerlendirme) ve rapor (son değerlendirme) değerlendirmeleri
Dersin Öğretim Üyeleri: Prof.. Dr. Özlem SARIKAYA
Konuk Öğretim Üyeleri: Prof.Dr. Berrak Ç. YEĞEN, Dr Öğ. Üyesi. Hacer NALBANT
1. Hafta |
Program Tanıtımı ve Eğitim Araştırmalarının Özellikleri |
|||
|
Dersle ilgili bilgilendirme, beklentilerin ve önerilerin alınması Eğitim araştırmalarının önemi nedir? Eğitim araştırmaları hangi konuları çalışıyor? Eğitim araştırmaları deseni ve Eğitim araştırmalarında kullanılan yöntemler |
Sunum-tartışma |
Özlem Sarıkaya
|
|
2. Hafta |
Kantitatif Araştırmalar |
|||
|
Kantitatif araştırma tipleri, temel tanımlar |
Sunum-tartışma |
Sibel Sakarya |
|
3. Hafta |
Kalitatif Araştırmalar |
|||
|
Kalitatif araştırma tipleri, temel tanımlar |
Sunum-tartışma |
Özlem Sarıkaya |
|
4. Hafta |
Makale inceleme-1-2 |
|||
|
Kantitatif yöntemlerle tasarlanmış 2 makalenin incelenmesi (CONSORT, STROBE, COREQ checklistleri kullanılarak eleştirel makale inceleme) |
Katılımcılar tarafından belirlenir |
|
|
5. Hafta |
Makale inceleme-3-4 |
|||
|
Kalitatif ve kantitatif yöntemlerle tasarlanmış 2 makalenin incelenmesi (CONSORT, STROBE, COREQ checklistleri kullanılarak eleştirel makale inceleme) |
Katılımcılar tarafından belirlenir |
|
|
6. Hafta |
Tıp Eğitimi Araştırmalarında İstatistik-1 |
|||
|
Araştırma amaç ve yöntemleriyle uyumlu veri toplama aracı seçimi ve geliştirilmesi |
Sunum-tartışma |
|
7. Hafta |
Tıp Eğitimi Araştırmalarında İstatistik-2 |
|
|
|
Araştırma amaç ve veri niteliklerine uygun istatistik yöntemlerinin seçimi, veri analizi ve yorumlanması |
Sunum-tartışma |
Esra Akdeniz |
8. Hafta |
Araştırma önerisi hazırlanması |
|
|
|
Araştırma sorusunun belirlenmesi, araştırma önerisi hazırlama rehberi |
Sunum-tartışma |
Özlem Sarıkaya |
9. Hafta |
Araştırma/Proje önerisi hazırlama-1 |
|
|
|
Katılımcıların seçecekleri bir eğitim sorusunu incelemeyi amaçlayan eğitim araştırması tasarımı uygulaması: Literatür tarama ve giriş-gerekçe, yöntem, veri toplama gereçlerine dair taslaklar |
Katılımcılar tarafından belirlenir |
|
10. Hafta |
Araştırma/Proje önerisi hazırlama-2 |
|
|
|
Katılımcıların seçecekleri bir eğitim sorusunu incelemeyi amaçlayan eğitim araştırması tasarımı uygulaması: Literatür tarama ve giriş-gerekçe, yöntem, veri toplama gereçlerine dair taslaklar |
Katılımcılar tarafından belirlenir |
|
11. Hafta |
Araştırma/Proje önerisi hazırlama-3 |
|
|
|
Katılımcıların seçecekleri bir eğitim sorusunu incelemeyi amaçlayan eğitim araştırması tasarımı uygulaması: Literatür tarama ve giriş-gerekçe, yöntem, veri toplama gereçlerine dair taslaklar |
Katılımcılar tarafından belirlenir |
|
12. Hafta |
Araştırma/Proje önerisi hazırlama-4 |
|
|
|
Katılımcıların seçecekleri bir eğitim sorusunu incelemeyi amaçlayan eğitim araştırması tasarımı uygulaması: Literatür tarama ve giriş-gerekçe, yöntem, veri toplama gereçlerine dair taslaklar |
Katılımcılar tarafından belirlenir |
|
Genel bilgi
“Sürekli Mesleki Gelişim ve Profesyonellik” seçmeli dersler arasındadır. Bu ders öncesinde katılımcıların zorunlu derslerinin büyük kısmını almış veya alıyor olmaları gerekir.
Öğrenim hedefleri
- Profesyonellik kavramı, profesyonel değer, tutum ve davranışların kapsamı ve profesyonelliğe yönelik sürekli mesleki gelişim bağlam ve süreçlerin tanımlanması, kuramsal geri planının kavranması.
- Kendi kendine öğrenme süreçlerini düzenleme, öz-yeterlik, öz-değerlendirme,vb.
- Duygusal zeka ve profesyonel gelişime etikisi
- Ekip çalışması dinamiklerini tanıma, ekiple birlikte refleksiyon yapma, bireysel refleksiyon yazımı becerileri geliştirme
- Profesyonel gelişim sürecinde toplumsal cinsiyet etkisi
- Profesyonel gelişimde etik bağlam
- Profesyonel yeterliklerin gelişimine yönelik öğrenme yaklaşım ve süreçlerinin tasarlanması, bir eğitim programı ve/veya ders/oturum hedefleri içinde profesyonelliğe yönelik bileşenlerin tanımlanması
- Profesyonelliğe yönelik ölçme ve değerlendirme yaklaşım ve yöntemlerinin belirlenmesi
- Katılımcıların program sürecinde e-portfolyo kullanma becerisi kazanma ve bireysel performansın değerlendirilmesinde öz-değerlendirme, akran-değerlendirme ve eğitici-değerlendirme yaklaşımını benimseme
Öğrenim Yöntemi
- Takım çalışması, İnteraktif sunumlar, Uygulamalar
- Reflektif pratik: refleksiyon yapma, refleksiyon yazımı
- Portfolyo temelli öğrenme (e-portfolyo düzenleme, geri bildirim alma ve verme, yeniden düzenleme)
Ölçme değerlendirme: E-portfolyo temelli çok yönlü değerlendirme (öz-değerlendirme, akran-değerlendirme ve eğitici-değerlendirme)
Dersin Öğretim Üyeleri: Prof.. Dr. Özlem SARIKAYA
Konuk Eğiticiler: Prof.Dr. Berrak Ç. Uzm. Ebru Toksoy YEĞEN, Prof. Dr. İlhan İlkılıç,
Ders Programı
TARİH |
BAŞLIK VE İÇERİK |
SORUMLU |
|
2 Ekim 2019 |
Katılımcıların bireysel profesyonel gelişim öykülerinin paylaşılması Programda kullanılacak öğrenme ve değerlendirme yöntemlerinin açıklanması
|
Eğitici ve katılımcılar |
|
9 Ekim 2019 |
Profesyonellik kavramı, profesyonel değer, tutum ve davranışların kapsamı ve profesyonelliğe yönelik sürekli mesleki gelişim bağlam ve süreçlerin tanımlanması |
Özlem Sarıkaya |
|
16 Ekim 2919 |
Profesyonelliğe yönelik temel kaynakların sunumu ve tartışılması
|
Eğitici ve katılımcılar |
|
23 Ekim 2019 |
Kendi kendine öğrenme süreçlerini düzenleme, öz-yeterlik, öz-değerlendirme,vb. |
Katılımcılar
|
|
30 Ekim 2019 |
Öğrenme stratejileri, motivasyon kaynakları ve öğrenme iklimi
|
Katılımcılar.
|
|
6 Kasım 2019 |
Duygusal- sosyal zeka ve profesyonel gelişime etkisi |
Katılımcılar
|
|
13 Kasım 2019 |
Profesyonel gelişim sürecinde toplumsal cinsiyet etkisi
|
Berrak Ç. Yeğen |
|
22 Kasım 2019 |
Profesyonel gelişim sürecinde algılanan stres, tükenmişlik ve stres yönetimi |
Ebru Toksoy
|
|
27 Kasım 2019 |
Ekip çalışması, grup dinamiklerini tanıma
|
Özlem Sarıkaya |
|
4 Aralık 2019 |
Reflektif pratik, refleksiyon yapma, yazma
|
Özlem Sarıkaya |
|
18 Aralık 2019 |
Profesyonel gelişimde etik bağlam
|
İlhan İlkılıç |
|
25 Aralık 2019 |
Profesyonelliğe yönelik program geliştirme ve ana programa entegrasyonu
|
Özlem Sarıkaya |
8 Ocak 2020 |
Öğrenci Gelişim Dosyalarının Sunumu ve Refleksiyon-1
|
Tüm katılımcılar |
15 Ocak 2020 |
Öğrenci Gelişim Dosyalarının Sunumu ve Refleksiyon-1
|
Tüm katılımcılar |
Seçilmiş Okuma Kaynakları
- Richard L. Cruess, Sylvia R. Cruess, Yvonne Steinert, Teaching medical Professionalism, Cambridge 2009
- Delese Wear and Janet Bickel (Editors), Educating for Professionalism, University of Iowa Press 2000
- Daid Thomas Stern (Editor) Measuring Medical Professionalism, Oxford University Press 2006
- R. M. HARDEN AMEE Guide No. 14: Outcome-based education:Part 1-An introduction to outcome-based Education, Medical Teacher 2009
- David C. M. Taylor & Hossam Hamdy. Adult learning theories: Implications for learning and teaching in medical education: AMEE Guide No. 83, Medical Teacher 2013
- Hudson Birden, Nel Glass, Ian Wilson, Michelle Harrison, Tim Usherwood & Duncan Nass, Teaching professionalism in medical education: A Best Evidence Medical Education (BEME)systematic review. BEME Guide No. 25, Medical Teacher 2013
- Hudson Birden, Nel Glass, Ian Wilson, Michelle Harrison, Tim Usherwood &uncan Nass Defining professionalism in medical education: A systematic review, Medical Teacher 2014
- John Goldie, Assessment of professionalism: A consolidation of current thinking, Medical Teacher 2012
- Brian David Hodges, Shiphra Ginsburg, Richard Cruess, Sylvia Cruess, Rhena Delport, Fred Hafferty, Ming-Jung Ho, Eric Holmboe, Matthew Holtman, Sadayoshi Ohbu, Charlotte Rees, Olle Ten Cate, Yusuke Tsugawa, Walther Van Mook, Val Wass, Tim Wilkinson & Winnie Wade. Assessment of professionalism: Recommendations from the Ottawa 2010 Conference, Medical Teacher 2012
10. Vimmi Passi, Manjo Doug, Ed Peile, Jill Thistlethwaite, Neil Johnson Developing medical professionalism in future doctors:a systematic review, International Journal of Medical Education. 2010; 1:19-29 11. Dr Patsy Stark, Chris Roberts, David Newble & Nigel Bax. Discovering professionalism through guided Reflection, Medical Teacher 2006
|
Dr. Öğr. Üyesi Sinem YILDIZ
Ders Tanımı |
Ders, son dönem davranışsal, bilişsel ve afektif sinirbilim araştırma sonuçlarını öğrenme ve eğitimin düzenlenmesi bağlamında, tıp eğitiminin unsurlarıyla ilişkilendirilmesi amacındadır. |
Öğretme Yöntemleri
|
Anlatım/sunum, soru-cevap, tartışma, problem çözme, gözlem, , öğrenci sunumu, ödev |
Değerlendirme Yöntemleri
|
Ara sınav, final, katılım, sunum |
Önerilen Kaynaklar
|
Şahin, M. (çev. Ed.). (2016). Fizyolojik Psikoloji Davranışın Nörolojik Temelleri, Nobel Tıp Kitapevi, sy. 56-87. Doğanay, A. (Çev.). (2006). Beyin Uyumlu Öğrenme. Adana Nobel Kitabevi. Kandel, E. 2000. Principles of Neural Science. Chapter 50. |
DERS BİLGİLERİ |
||||
Ders adı |
Kod |
Dönem |
T+U Saatleri |
AKTS |
Tıp Eğitiminde Değişim, Yönetişim ve Liderlik |
TPE8014 |
Bahar |
3+0 |
7,5 |
Dersin Dili |
Türkçe |
Öğretim Üyesi |
Prof., Mehmet Ali GÜLPINAR, MD & PhD |
Ders Tanımı |
Amaç: Karmaşık sosyal sistemlerde bireysel ve kurumsal değişim ve gelişim sürecini anlama ve karmaşık bir sistem olan eğitimde kurumsal, ulusal, uluslararası çeşitli düzeylerde değişim sürecini ve eğitimle ilgili diğer süreçleri planlama ve yönetme İçerik: Tıp Eğitiminde değişim süreci ve yönetimi (kavramlar, yaklaşımlar, ilkeler, kuramlar); değişim yaklaşımları/modelleri; karmaşık sistemler ve değişim, değişim sürecinde bireyleri/grupları/örgütleri anlama; değişim ve kültür, kurum kültürü/iklimi ve kurumsal/ekip süreçlerinde güç ve gücün etkileri; değişim sürecinde ekiplerin karşılaştığı güçlükleri anlama/göğüsleme (çatışmalar ve yönetimi, farklılıklar ve farklılıkların yönetimi, karar alma/verme ve etik, karar karar alma sürecinde yaşanan yanılgılar/yanlılıklar; problem çözme, inovasyon, yaratıcılık); yönetişim ve liderlik, liderlik tarzları; lider olarak “kendini yönetme”, “amirlerini/üstlerini, eşdüzeylilerini, ve astlarını yönetme”; sinirbilim perspektifinden değişim, yönetim ve liderlik; konfor alanları ve olumlayıcı ve meydan okuyucu değişim ortamı/iklimi oluşturma |
Öğretme Yöntemleri |
Eğitici ve akran sunumları ve grup tartışması Olguya dayalı birlikte öğrenme Refleksiyon oturumu |
Değerlendirme Yöntemleri |
Akran sunumlarının/raporlarının değerlendirilmesi Metin okuma, reflektif yazım ve bütüncül değerlendirme |
Önerilen Kaynaklar
|
1. Helvacı, M.A. Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi: İlke, yöntem ve süreçler. Ankara: Nobel Yayın Dağ., 2005. 2. HBR’s 10 Must Reads Series. “Değişim”, “Liderlik”, “Doğru Karar Alma”, “İnsan Yönetimi”, “Kendinizi Yönetmek”, “Ekipler” ve “İşbirliği”. İstanbul: Optimist Yayınları, 2015, 2016. 3. Kahneman, D. Hızlı ve Yavaş Düşünme. İstanbul: Varlık Yayınları, 5. Basım, 2017 4. Lehrer, J. Karar Anı: Beynimiz nasıl karar vermemizi sağlıyor. İstanbul: Boğaziçi Ün. Yayınevi, 5. Baskı, 2016. 5. Levi, D. Group Dynamics for Team: Team and organizational culture. California: Sage Pub., 2011. |
DERS BİLGİLERİ |
||||
Ders adı |
Kod |
Dönem |
T+U Saatleri |
AKTS |
Sağlık, Eğitim ve Felsefe |
TPE8018 |
Bahar |
2+2 |
7,5 |
Dersin Dili |
Türkçe |
Öğretim Üyesi |
Prof., Mehmet Ali GÜLPINAR, MD & PhD |
Ders Tanımı |
Amaç: Seçilmiş felsefi metinler üzerinden sağlık ve eğitimle ilgili deneyimlerimizin felsefi perspektiften değerlendirilmesi İçerik: Felsefe ve yaşam; epistemoloji (bilgi, bilme ve bilmenin körlükleri); kuram ve kuramsal çerçeve; doğa bilimleri-sosyal bilimler ayrımı; modernite, sağlık ve eğitim (klasik bilimsel pradigma ve yeni paradigma arayışları); karmaşıklık, karmaşıklık ve belirsizliği göğüslemek; eğitim felsefesi; sağlık ve eğitim süreçleri/yönetimi (irade, demokrasi, haklar, sorumluklar ve değerler); teknoloji, sağlık ve eğitim (araçsal akıl ve insani, toplumsal/kültürel olanın kaybı); biyoloji felsefesi (canlı ve canlılık sorunu, beden-zihin ikilemi); kaygı ve anlam (varoluşsal kaygı, patolojik kaygı); bağlanma, kopukluk ve mesafe, yaratıcı mesafe; sınır, biçim ve yaratıcılık. |
Öğretme Yöntemleri |
Metin okumaları Refleksiyon oturumları: grup refleksiyonu |
Değerlendirme Yöntemleri |
Reflektif yazım, anlatısal yazım + bütüncü değerlendirme |
Önerilen Kaynaklar |
1. Ahmet Cevizci. Eğitim Felsefesi. Ankara: Say Yayınları, 2011 2. Ahmet İnam. Deneyen Felsefe. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi, 2008 3. Byung-Chul Han. Yorgunluk Toplumu. İstanbul: Açılım Kitap, 2018 4. Doğan Özlem. Felsefe ve Doğa Bilimleri İstanbul: İnkılap Yayınları, 1996. 5. Edgar Morin. Geleceğin Eğitimi İçin Gerekli Yedi Bilgi. İstanbul Bilgi Ün. Yayınları, 2006. 6. Edgar Morin. Yitik Paradigma: İnsan doğası. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2010 7. Jean-Pierre Changeux & Paul Ricoeur. Neden, Nasıl Düşünürüz? Etik, insan doğası ve beyin üzerine bir tartışma. İstanbul: Metis Yayınları, 2007 8. Jonah Lehrer. Proust Bir Sinirbilimciydi. İstanbul: Boğaziçi Ü. Yayınevi, 2009. 9. Kenan Gürsoy. Varoluş ve Felsefe. Ankara: Aktif Düşünce, 2014 10. Rollo May. Yaratma Cesareti. İstanbul: Metis Yayınları,2012. 11. Zygmunt Bauman. Ölüm, Ölümsüzlük ve Diğer Hayat Stratejileri, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2012 12. Zeynep Direk. Başkalık Deneyimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2005 |
DERS BİLGİLERİ |
||||
Ders adı |
Kod |
Dönem |
T+U Saatleri |
AKTS |
Öğrenme ve Öğretmeye Giriş |
TPE8005 |
Güz |
2+2 |
7,5 |
Dersin Dili |
Türkçe |
Öğretim Üyesi |
Prof., Mehmet Ali GÜLPINAR, MD & PhD |
Ders Tanımı |
Amaç: Öğrenme ve öğretmeyle ilgili ilkeleri, kuramsal çerçeveleri ve öğrenme modellerini dikkate farklı sağlık/tıp eğitimi dönemleri için uygun öğrenme etkinlikleri planlama, geliştirme ve uygulama; eğiticilik yeterliklerini geliştirme İçerik: Öğrenme ve öğretme, temel kavramlar ve ilkeler; tarihi süreçte öğrenme ve öğretme, farklı yaklaşımlar ve kuramlar; öğrenmenin nörofizyolojik ve psiko-sosyal temelleri; büyük gruplarda etkileşimli teorik ders/sunum; kendi kendine düzenleyerek öğrenme, biliş, metabiliş, motivasyon ve metamotivasyon; öğrenen ve eğitici özellikleri, öğrenme tarzları; küçük gruplarla olguya/probleme dayalı etkileşimli öğrenme; laboratuvar/simüle ortamlarda yeterliğe dayalı öğrenme; öğrenme ve gelişim, sürekli bireysel/mesleki gelişim, gerçek iş ortamlarında/klinikte performansa dayalı öğrenme; sürekli gelişimin planlanması, izlemi ve değerlendirmesi (gelişim izlem dosyası); öğrenme ve öğretmede sinirbilimsel perspektif; öğrenme/öğretme ortamı/iklimi ve ekosistemi; konfor alanı ve güvenli ancak meydan okuyucu öğrenme ortamı/iklimi oluşturma |
Öğretme Yöntemleri |
Eğitici ve akran sunumları, grup tartışması Olguya/probleme dayalı öğrenmeler, refleksiyon oturumlar |
Değerlendirme Yöntemleri |
Akran sunumların değerlendirilmesi Modifiye yazılı sınav |
Önerilen Kaynaklar
|
1. Ambrose SA, Birdes, MW, DiPetro M, Lovett MC & Norman MK. How Learning Work. Josse-Bass: A Willey Imprint, San Francisco, CA, 2010 2. Bruning RH, Schraw GJ & Ronning RR. Cognitive Psychology and Instruction. New Jersey: Prentice-Hall, Inc, 1995 3. Dale H. Schunk. Learning Theories An Educational Perspective. Sixth Edition, MA, Boston, 2012. 4. Dent JA & Harden RM. A Practical Guide for Medical Teachers. 4th Ed, Churchill Livingstone: Elsevier, 2013 5. Morin E. Geleceğin Eğitimi İçin Gerekli Yedi Bilgi. İstanbul Bilgi Ün. Yayınları, 2006. |
Bu sayfa Tıp Eğitimi Anabilim Dalı tarafından en son 09.07.2020 11:35:07 tarihinde güncellenmiştir.